Menu

Carlsbergs digitale transformation er årets tema i en af verdens største case-konkurrencer

Global 2019 er CBS Case Competitions respons på en stadigt mere digitaliseret verden, og årets tema for Global 2019 er Carlsbergs digitale transformation, en af hovedprioriteterne i SAIL’22-strategien.

Carlsberg Group har igennem flere år været ærespartner for Copenhagen Business Schools årlige CBS Case Competition, en af verdens største akademiske case-konkurrencer, der tiltrækker studerende fra førende uddannelsesinstitutioner verden over.

Efter 16 år har CBS Case Competition i år skabt et helt nyt onlineformat for en del af konkurrencen. Over 2.400 bachelorstuderende fra 61 lande har tilmeldt sig Global 2019's onlinekonkurrence via CBS Case Competitions egen onlineplatform.

De studerende skal i Global 2019-konkurrencen bidrage med ideer til og koncepter for, hvordan Carlsberg yderligere kan udnytte digital innovation til at udvikle forholdet til ontrade-kunder og dermed transformere servicen til barer, restauranter og caféer i Vesteuropa. De tre højest placerede teams, der deltager, vil blive inviteret til København for at konkurrere om finalepladserne. 

Carlsberg Group ser digitalisering som en accelerator for bryggerigruppens traditionelle forretning og ser frem til at udvikle nye, innovative vækstmuligheder og smarte driftseffektiviseringer.

"Fra et strategisk synspunkt er rationalet bag investeringer i digitale produkter og tjenester enkelt: Hvis Carlsberg ud over sin portefølje af fantastiske øl og andre drikkevarer også er i stand til at tilbyde kunderne indsigts- og værdifulde oplevelser og tjenester, vil det forøge Carlsbergs værdi som en succesrig, professionel og attraktiv forretningspartner og ikke blot en velrenommeret bryggerigruppe,” siger Nancy Cruickshank, Senior Vice President, Digital Transformation.

"Vi investerer i øjeblikket rigtig meget i digitale transformationstiltag i hele organisationen, og vi er meget spændt på Global 2019's onlinekonkurrence og på at finde ud af, hvordan verdens bedste studerende ville prioritere, hvis de ledede vores bryggerigruppe. Vi ønsker at høre fra digitale indfødte, hvordan de ville håndtere indflydelsesrige, strategisk vigtige områder med potentiale på flere markeder, som f.eks. kundeengagement, distribution og e-handel. Målet er at forbedre Carlsbergs konkurrencemæssige position og blive ved med at være kategoriledende, når det gælder innovation,’’ fortsætter Nancy Cruickshank.

Carlsbergs digitale tiltag er kendt under betegnelsen "Lighthouses" – i lyset af bryggerigruppens arv og grundlæggerens tankegang. Der blev indført elektrisk lys på bryggeriet i 1882 på en tid, hvor der stadig ikke var lys i hele København, og Carlsbergs grundlægger, J.C. Jacobsen, byggede et fyrtårn med elektrisk lys, så alle kunne blive inspireret af bryggeriets mål om at bruge videnskab og innovation til altid at gøre tingene bedre. Fyrtårnet står stadig ude i Carlsberg Byen.

I modsætning til den såkaldte inkubationsmodel, som mange større virksomheder anvender, og som går ud på, at mindre teams får til opgave at transformere den traditionelle forretning næsten på samme måde, som en ekstern start-up ville gøre det, er fyrtårnsprojekterne dybt integreret i bryggerigruppen. Formålet med dette er at sikre relevansen af forretnings-casen og minimere implementerings- og udrulningsvanskeligheder.

Et af de digitale projekter, der allerede er rullet ud i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Storbritannien og senest Schweiz, er Carlsberg Online, som har gjort Carlsberg til international forløber i bryggeribranchen, der stadig er karakteriseret ved at være forholdsvis analog. Ud over muligheden for at bestille varer online udvikles platformen løbende med gør-det-selv-videoer samt information om bl.a. markeder, forbrugeradfærd og nye tendenser, der aldrig tidligere har været tilgængelig for ontrade-kunderne i restaurationsbranchen.

Et andet væsentligt projekt er digitaliseringen af DraughtMaster™, Carlsbergs nye fustagesystem. DraughtMaster™ fungerer som et lukket system og bruger ikke CO2. Derfor øges kvaliteten af øllet, som samtidig kan holde sig frisk i op til 30 dage i modsætning til i det gamle system med stålfade, hvor øllet kun kan holde under en uge. Den øgede holdbarhed sikrer større variation og dermed mere salg. Digitaliseringen af DraughtMaster™ kører efter en detaljeret plan på basis af erfaringer fra tests på udskænkningssteder i Berlin. De digitale forbedringer er datadrevne, og al viden er tilgængelig online.
Målet er, at kunderne øger omsætningen gennem viden fra data, fustageniveauer og spildrapporter samt direkte supportadgang døgnet rundt. Inden udgangen af marts vil en pilot af den digitale version af DraughtMaster™ blive rullet ud i København, Malmø og Milano.

Carlsbergs formål med at deltage i CBS Case Competition er at få endnu flere innovative ideer, som potentielt kan anvendes i forretningen, samtidig med at de studerende får mulighed for at anvende deres teoretiske kundskaber på en reel forretnings-case.

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst:

Corporate Affairs Director, Danmark

Rasmus Bebe

Tel +45 21 16 64 19 Email [email protected]