Menu
The Globe Ty Stange 2 Responsible Case

Alkoholfri øl er brusende populært

Alkoholfri øl er populært som aldrig før. I hvert fald hvis man ser på tallene for, hvor mange liter af alkoholfri øl, der hvert år sælges til tørstige danskere. Siden 2014 har alkoholfri øl oplevet en massiv vækst, og i 2021 blev der ifølge Bryggeriforeningen solgt knap 7,3 millioner liter alkoholfri øl på det danske ølmarked. En vækst der på blot otte er er firedoblet.

Et af de steder, hvor den alkoholfri øl har vundet indpas, er på den irske bar ’The Globe’ på Nørregade i København. Her har barejer Brian Mckenna siden 2019 serveret Carlsbergs alkoholfri ølvariant Brooklyn Special Effects på fad til sine kunder.

“Vi blev spurgt, om vi havde lyst til at være en del af et pilotprojekt for Brooklyn Special Effects for at se, om den ville fungere på barer. Og for at være ærlig er jeg glad for, at jeg blev valgt til det projekt, fordi det tog virkelig fart. Vores salg af øllet har været i vækst, og det er virkelig bare en god øl,” fortæller Brian McKenna.

For Brian er det en vigtig del af hans bar, at han kan tilbyde forskellige varianter af øl til sine kunder. For ham er det en del af den gode service – om det skal være med eller uden procenter.

“Da jeg først blev bedt om at teste Brooklyn Special Effects var jeg ret skeptisk og var sådan lidt ’Ah ja okay, en alkoholfri øl…’ Men efter, at jeg så reaktionerne hos mine kunder, som ­faktisk virkelig nyder at få en alkoholfri øl, var jeg all in. For mig er den alkoholfri øl en vigtig del af min ølportefølje. Det gør, at jeg kan tilbyde mine kunder et alkoholfrit alternativ, og samtidig kan de føle sig som en del af fællesskabet på en bar,” siger den irske barejer.

Øl som samlingspunkt
Netop muligheden for at kunne være social og føle sig som en del af fællesskabet, er en vigtig del for Carlsbergs Alcohol Free Brews-team - også forkortet AFB. Et ­nyopstartet team, som udelukkende fokuserer på ­Carlsbergs alkoholfri produkter.

”Det den alkoholfrie øl kan, sammenlignet med andre alkoholfrie drikkevarer som sodavand eller vand, er, at du stadig kan føle dig som en del af fællesskabet. Hvis du står til en fest eller en anden social sammenkomst, hvor du af forskellige årsager ikke ønsker at drikke alkohol, så er der bare stor forskel på, om du står med en vand eller en øl og kan skåle med resten af gruppen,” fortæller Charlotte Høgh Damgaard, marketingchef hos AFB-teamet.

Den påstand kan forbrugerekspert og direktør hos Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer bakke op om. Hun forklarer, at opfattelsen af den alkoholfri øl i dag er blevet mere acceptabel blandt danskerne, end det tidligere har været.

”Alkohol er i høj grad forbundet med netop sociale begivenheder, hvor man fx deler en øl med en, er ude at spise eller er til fest. Og lige i forhold til alkoholfri har der været et kæmpe skifte. Det har været lidt stigmatiseret, at hvis man ikke drak alkohol, så skulle man have en undskyldning for det. Den undskyldning er begyndt at falde væk, og man behøver ikke længere at forklare det så meget, hvis man vælger alkoholfrit til,” forklarer forbruger­ekspert Dorte Wimmer.

Hos Brian McKenna på The Globe oplever han, at flere af hans stamkunder vælger den alkoholfri øl til. For selvom mange tager på bar for at drikke øl med procenter, møder han flere, der drikker alkoholfri øl som en del af deres livsstil eller på grund af praktiske årsager, hvis man fx skal køre bil.

”Det gode ved Brooklyn Special Effects er, at du kan være på bar med dine venner, men du kan drikke fuldstændig alkoholfrit, og der er ingen, der vil opdage det. For så vidt de ved, drikker man bare en øl. Folk kan virkelig føle, at de stadig er en del af gruppen og være social samtidig med, at de kan drikke alkoholfrit,” fortæller Brian McKenna, barejer af The Globe.

En ansvarlig alkoholkultur
I dag udgør alkoholfri øl cirka tre procent af det samlede ølmarked i Danmark. Med en firedoblet vækst siden 2014 er alkoholfri øl under hastig udvikling. Og det er ikke kun salget af alkoholfri øl, der stiger. Også flere varianter af alkoholfri øl er tilgængelige for forbrugerne i dag. Skruer vi igen tiden tilbage til år 2014, var der seks ­forskellige alkohol­fri øl at vælge imellem. Det tal er ifølge Bryggeri­foreningen i dag vokset til omkring hundrede forskellige typer af alkoholfri øl – og det er vel at mærke kun de danske varianter.

Den stigende popularitet og de mange forskellige valgmuligheder går hånd i hånd, men også danskernes opfattelse af sundhed kan spille en rolle for den alkoholfri øls popularitet, forklarer forbrugerekspert Dorte Wimmer:

”Under Corona har danskerne haft et øget fokus på sundhed, og det, vi har set, er faktisk, at man går mere og mere op i at være sund, og man vælger det aktivt til. Både i livsstil, men også i høj grad i forhold til hvilke føde­varer, man indtager,” forklarer hun.

Hos Carlsberg er missionen også at kunne tilbyde flere varianter af alkoholfri øl, hvad enten man som forbruger har en aktiv livsstil eller af andre årsager ikke ønsker at indtage alkohol. Blandt andet arbejder Carlsberg gennem deres bæredygtighedsprogram ’Together Towards ZERO and Beyond’ for en ansvarlig alkoholkultur.

”Øl er kernen i vores forretning. Derfor ­prøver vi gennem vores reklamekommunikation eller til festivaler og events at opfordre til, at man altid bør drikke med respekt. Det vil vi gerne gøre endnu nemmere og give forbrugerne flere valgmuligheder ved også at have størstedelen af vores ølportefølje i en alkoholfri version. Så hvis du foretrækker smagen af en  1664 Blanc, skal du også kunne få en 1664 Blanc uden alkohol,” siger marketingschef Charlotte Høgh Damgaard og understreger, at den fremtidige strategi ikke skal være at udkonkurrere øllene, som vi kender dem, men vigtigheden i at ­kunne tilbyde et alkoholfrit alternativ til enhver begivenhed.

”Det handler ikke om, at vi vil bytte alle forbrugssituationer med øl ud til, at folk kun skal drikke alkoholfrit. Det ­handler mere om, at man lever ansvarligt, tager ansvar for sig selv, andre og socialt i samfundet, ved at man gennem vores alkoholfrie portefølje kan moderere sit alkoholforbrug og stadig nyde en god øl, selvom man træner op til et maraton, skal tidligt op på arbejde eller noget helt tredje, hvor alkohol ikke passer ind,” fortæller hun.

Carlsberg Danmark har i dag 8 forskellige alkoholfri øl i sin portefølje ført an af flagskibet Carlsberg Nordic, som med sit stærke fokus på at udvikle den gode smag i alkoholfri øl har banet vejen for kategorien på det danske marked.

Meget mere alkoholfri øl i fremtiden
Med en ny opfattelse af alkoholfri øl, og med de mange nye varianter, tyder alt på, at alkoholfri øl står over for mere vækst i fremtid. Gennem mange år har Carlsberg og flere andre bryggerier arbejdet på højtryk for at gøre ­smagen af alkoholfri øl bedre. En proces der teknologisk er udfordrende, men som i dag har gjort det svært for forbrugeren at smage forskel på, om en øl er med eller uden procenter.

“Smag er en svær nød at knække, fordi alkohol i sig selv giver meget fylde til en øl, men i tæt samarbejde med vores forskningscenter har vi i årevis arbejdet på at udvikle og ­forbedre smagsprofilen for alkoholfri øl, og forbrugernes stigende interesse vidner om, at vi gør det rigtig godt. Og smag er altaf­gørende. For uanset hvilke årsager man ­måtte have til at drikke en alkoholfri øl, så bliver den ikke valgt til, hvis ikke den smager godt,” siger Charlotte Høgh Damgaard.

På The Globe er Brian McKenna ikke i tvivl om, at alkoholfri øl vil blive endnu mere ­populær i fremtiden.

”Jeg tror alkoholfri øl har en stor fremtid på barer. Folk ændrer sig. Jeg har endda hørt rygter om, at en barejer i København vil ­starte en helt alkoholfri bar. Det lyder vanvittigt, men hvem ved, måske bliver det et kæmpe hit,” slutter Brian McKenna.

 

Foto: Ty Stange