Carlsberg fejrer første officielle madspildsdag med forpligtende aftale om at reducere madspild og en ægte madspildsøl

Carlsberg i Danmark fejrer den første officielle madspildsdag ved at indgå en forpligtende aftale om at være en del af ”Danmark mod Madspild” og løbende måle madspild samt reducere mængden af fælles madspild med 50% inden 2030.

Madspildsdagen falder sammen med FNs International Day of Awareness of Food Loss and Waste. Den frivillige aftale ”Danmark mod Madspild” er drevet af tænketanken ONE\THIRD.

”Danmark mod Madspild” er en aftale indgået af en bred vifte af aktører i fødevarebranchen i Danmark med et ønske om at bidrage til en betydelig reduktion af madspild og fødevaretab.

Aftalen forpligter alle medlemsvirksomheder til at måle madspild en gang om året. Alt data måles efter samme standarder og med et erklæret mål om at nedbringe det samlede madspild med 50% inden 2030.

Carlsberg vil gerne tage madspild endnu mere alvorligt, og derfor forpligtiger vi os nu til løbende at måle på vores madspild, samt at reducere mængden af madspild. Hos os handler det blandt andet om at sikre, at intet øl går til spilde. Ideelt set vil vi producere 1:1 med det, der forbruges, så vi heller ikke udleder unødvendigt CO2. Det er også en måde at bidrage til vores mål om nul CO2 på vores bryggerier inden 2030,” siger Tenna Skov Thorsted, Sustainability Manager i Carlsberg Danmark.

Danmark har alle muligheder for at blive et foregangsland, hvad angår reduktion af madspild. Det vil være godt for miljøet, for klimaet og for økonomien,” siger Tenna Skov Thorsted.

I forbindelse med madspildsdagen, har Erik Lund, der er brygmester på Carlsberg Laboratorium, lykkes med at brygge en øl på madspild. Øllen er brygget på overskuds frugt- og grøntsags-rester dvs. bananer, æbler og gulerødder, der er fermenteret.

Æblerne er overskud fra Eriks Lunds egen have. Gulerødder og bananerne er fra det lokale supermarked. ”I eksperimentet brugte vi bananer, da der formodes at være et stor spild i detailleddet på grund af deres korte holdbarhed. Gulerødderne blev brugt, fordi kun en lille del når detailleddet, idet mange ikke har en form eller størrelse som er god nok til at kunne sælges. Vi ventede med at fermentere frugten og gulerødderne til de var overmodne for at simulere madspild i eksperimentet,” siger Erik Lund.

Madspildsøllen gives til tænketanken ONE\THIRD, som vil benytte øllen til events, der skal sætte fokus på madspild i løbet af året.