Menu

Yakima IPA er Danmarks mest solgte IPA

Den humletunge India Pale Ale har de seneste år vundet indpas på de danske frokostborde. Yakima IPA, som er Jacobsens bud på den oprindeligt britiskfødte øl, er nu den, der oftest lægges i kurven, når danskerne køber IPA herhjemme.

Med IPA’ens rødder tilbage i det 18. århundrede kunne man fristes til at tro, at den bitre IPA for længst var overhalet af mere moderne øltyper. Men IPA, som vi kender den i dag, er en anden, end den langtidsholdbare øl med høj alkoholprocent, som i det 18. århundrede blev udviklet for at kunne holde sig på den tre til seks måneder lange sejltur fra England til Indien, hvor tørsten skulle slukkes hos de tusindvis af britiske handelsfolk og soldater, der på det tidspunkt var udstationeret.

Og Yakima IPA skummer af popularitet og oplevede fra 2021 til 2022 en vækst i salget på 64 pct. målt på værdi, og det gjorde øllen, som er brygget på amerikansk humle fra Yakima-dalen, til Danmarks mest solgte IPA i 2022[1].

”IPA’en har været igennem en fantastisk udvikling de seneste år, og der laves generelt utroligt mange gode af slagsen. Så vi er selvfølgelig meget glade og stolte over, at Yakima IPA er så populær. Det betyder, at vi har ramt rigtigt, når danskerne i stor stil vælger Yakima, som deres foretrukne IPA,” siger Mads Egeskov Bach, senior brand manager for Jacobsen i Carlsberg.

Allerede da Jacobsen tilbage i 2018 lancerede Yakima IPA i handlen, var den en af de foretrukne specialøl blandt danskerne, men efter Jacobsens velkendte 75 cl flaske i februar sidste år fik følgeskab af fire dåsevarianter, tog salget for alvor fart.

”Specialøl i dåseforpakning er meget populært, og lanceringen af Jacobsen på 33 cl dåse har fået flere til at lægge Jacobsen øl ned i indkøbskurven. Den mindre forpakning har været meget til at øge tilgængeligheden og gjort Jacobsen relevant i langt flere forbrugssituationer,” siger Mads Egeskov Bach.

Velovervejede forbrugere
Yakima IPA har et eksotisk islæt, som ligger relativt langt fra den oprindelige, langtidsholdbare IPA. Og det er ifølge udvikleren bag Yakima IPA, en del af hemmeligheden bag den såkaldte West Coast-IPA’s brede appel i markedet.

”Vi oplever en tendens, der går hen i mod, at danskerne er blevet meget velovervejede og modige i deres ølvalg. De vælger specialøl for at nyde smagen. Og grapefrugten og de citrusagtige humletyper i Yakima IPA giver sammen et særligt tvist, mange rigtigt godt kan lide, og som gør sig godt ved mange lejligheder,” siger Bjarke Bertelsen, Senior Liquid Innovation Manager i Carlsberg.

I tråd med J.C. Jacobsens værdier
Netop det fremmedartede, oversøiske og eksotiske islæt er ifølge Bjarke Bertelsen et bevidst brud med den tradition, som Jacobsen stod for, inden Yakima IPA kom på markedet.

”Jacobsen er - af naturlige årsager – tæt forbundet med J.C. Jacobsens historie og derfor traditionelt forbundet med den europæiske ølbrygning. Men med Yakima IPA ønskede vi at se ud i verden og samtidig være tro mod de værdier, som J. C. Jacobsen stod for,” siger Bjarke Bertelsen og fortsætter:

”Vi var stærkt inspirerede af den amerikanske IPA, og faldt i processen for et udvalg af humlesorter fra Yakima Valley, der ligger i Washington State. Det er det første sted i verden, man i 1876 kommercialiserede humle, og historien bag humlen og vores proces omkring Yakima IPA flugtede godt med den lidenskabelige tilgang og innovative ånd, som J.C. Jacobsen var garant for, og som i dag er en rettesnor for alt, vi udvikler og brygger i Carlsberg,” siger Bjarke Bertelsen.

Udover Yakima IPA findes også Jacobsen Brown Ale, Viva Classic og Helles bier på 33 cl dåse.

 

[1] Ref.nr. 04442226, Dato: 13-01-2023
Kilde: NielsenIQ ScanTrack, Dagligvarehandlen/Convenience inkl. Hard Discount, Øl, Værdisalg, Helår 2022, W52 2022. (Copyright © Nielsen.)

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst:

Corporate Affairs Director, Danmark

Rasmus Bebe

Tel +45 21 16 64 19 Email [email protected]