Menu

Større bliver det ikke – Carlsberg og DBU samler det store hold

Det ville være nemt at lave et AI-genereret holdbillede med 189 fans. Men det er ikke helt så nemt i virkeligheden. Carlsberg og DBU samler det store ’Sammenhold’ i et kæmpe holdbillede foran Parken i København. Med var en masse små sammenhold af fans med hver deres unikke historie samt Martin Johannes Larsen, der står bag flere fodboldsange med sit band Lidt Til Lægterne. Alle sammen har de én ting til fælles – de er med holdet, når Danmark skal til EM i Tyskland.

Med holdet – og sammenholdet

Det er koldt i Fælledparken i marts-måned. Især for de 189 fans, der skulle stå sammen på et gigantisk holdbillede, hvor det gælder om at stå stille. Allesammen. Samtidig. Man kunne kalde det en holdindsats. Carlsberg og DBU vil nemlig hylde sammenholdet – og gør det ved at vise dem som trækker i trøjen for Danmark, når der skal spilles EM i Tyskland om nogle uger.

’Sådan gør vi i Carlsberg, når det gælder fodbold. Vi aktiverer og samler folk, så de kan vise, de er med holdet. Og hvordan viser man bedst muligt et billede på sammenhold – det gør man naturligvis med et kæmpe holdbillede. Dette er dog lidt større, end dem vi normalt er vant til at se. Vi er før lykkedes med at samle danskernes bidrag til holdet – om det er sang eller strik – så har danskerne støttet holdet med alt, hvad de har. Det vil vi gerne gentage, så nu er det tid til at samle alle de små sammenhold og manifestere det store sammenhold i en ny fodboldkampagne’, udtaler Carlsberg Brand Manager, Anne-Kathrine Thomassen.

DBUs holdfotograf Anders Kjærbye hjalp med at styre opstillingen og fotograferingen af det, som er hans til dato største holdbillede. Yellow Umwelt står bag kampagnen, der blev produceret  i samarbejde med Isaac Production. Konstellationen under de mange fans blev bygget af Thinkhouse.

Martin Johannes Larsen holder sammen på hele kampagnen

Martin Johannes Larsen, kendt som TV-vært og fan af landsholdet, holder sammen på det hele. Han møder alle disse sammenhold i korte og lange SoMe-formater og deltager aktivt i TV-spots, der skal hylde sammenholdet før og under EM i Tyskland. Kigger du godt efter på billedet af sammenholdet, vil du finde flere medarbejdere fra både Carlsberg og DBU, side om side med fansene – og en tidligere statsminister kiggede også forbi i kraft af hendes rolle som DBU-ambassadør. Zoom ind og se, om du kan få øje på nogen du kender?

Se TV-spot her:

Sammenholdet en del af noget større

’Landsholdskampene er ikke kun for fodboldfans. Det er for alle os danskere. At samles omkring en slutrunde er noget, der bringer alle danskere sammen om noget større. Det sammenhold, der opstår før og under en slutrunde, er noget helt magisk for fans, men i lige så høj grad for holdet – eller sammenholdet om man vil’, siger kommerciel direktør i DBU, Birgitte Mabeck.

En bevidst strategi om at få de danske fans til at skabe noget sammen

Til slutrunden i 2021 strikkede danskerne i slipstrømmen af Covid-pandemien sammen et fantørklæde, der blev lige så højt som Rundetårn. Til sidste slutrunde gav danskerne deres input til den officielle fodboldsang, der blev forfattet sammen med Jarlen, Ankerstjerne, Burhan G og Nicolai Seebach med landsholdet som medvirkende i musikvideoen.

’For at hylde sammenholdet omkring det danske landshold, udviklede vi en stor aktiveringsidé. Gennem en konkurrence på vores nye øl, Carlsberg FanBryg, rekrutterede vi 189 fans til et gigantisk holdbillede. Dette blev både til en kampagne og et konkret billede på det fantastiske sammenhold, vi har i dette land’, fortæller Jeppe Boel, Marketing Director hos Carlsberg.

Mød alle Sammenholdets Helte her: carlsberg.dk/medholdet