Jacobsen brygger øl til Roskilde Festival med pulp fra Frankly Juice

For første gang nogensinde er Frankly Juices overskydende pulp blevet anvendt i en øl. Frankly Juice og Jacobsen er gået sammen om en økologisk og upcyclet IPA til Roskilde Festival.

Husbryggeriet Jacobsen har endnu en gang brygget en upcyclet øl til en af landets festivaler. Denne gang er det festivalgængerne på Roskilde Festival, der kan skåle i en upcyclet øl lavet i samarbejde med Frankly Juice og deres overskydende pulp fra juice-produktionen.

”Vi er meget glade for at præsentere gæsterne for denne specielle IPA sammen med Frankly Juice. Vi har gjort os umage med at brygge, hvad vi mener, er sommerens IPA. I tæt samarbejde med Roskilde Festival og Frankly Juice har vi skabt en frugtig IPA, som er perfekt, når man skal slukke tørsten på en varm sommerdag på festivalpladsen,” siger Katrine Dueholm Nielsen, commercial graduate i Carlsberg Danmark.

Den nye IPA hedder Jacobsen Roskilde Festival 2023 IPA og er baseret på et restprodukt fra Frankly Juice, der hedder ’pulp’. Det er den rest, der er tilbage, når man har udvundet saften fra frugt og grøntsager, som oftest smides ud.

”Vi arbejder fokuseret med at udnytte vores pulp bedst muligt, så da denne mulighed bød sig, var vi meget nysgerrige. Pulp har en masse gode vitaminer og næring i sig, så det er oplagt at anvende det i øl også. Vi er meget stolte af den øl, der er brygget med vores pulp og glæder os til at se den på Roskilde Festival,” siger Christian Bowall, kommerciel direktør og medstifter af Frankly Juice.

Ved at anvende den overskydende pulp har Jacobsen kunnet spare på 15 pct. af malten.

”I stedet for at pulpen går til spilde, bruger vi den til at erstatte en masse malt i vores bryg-proces og give en frugtig smag til øllen, så dette samarbejde er et rigtigt godt eksempel på, hvordan vi alle får mest muligt ud af vores råvarer, når vi upcycler,” siger Katrine Dueholm Nielsen.

Den nye Roskilde Festival 2023 IPA har noter af alt fra bær og melon til citrus og tropiske frugter og er på 4,8%.

Nye måder at bekæmpe madspild på

Roskilde Festival har længe arbejdet med bekæmpelse af madspild, og det går godt i spænd med Frankly Juice og Jacobsens fokus.

”Vi har altid været meget optaget af at udnytte vores restprodukter i andre virksomheders produkter, så at vi kan være med til at gøre det på en scene med så stor opmærksomhed som Roskilde Festival, er vi meget stolte over. Løsninger som disse, skal være med til at vise, hvordan madspild hele tiden kan bekæmpes på nye måder,” siger Christian Bowall.

”Hos Jacobsen er vi altid nysgerrige på, hvordan vi kan brygge øl på nye måder ved at anvende overskydende råvarer eller restprodukter. I dette tilfælde er vi lykkedes med at anvende et restprodukt og brygge en øl, der er relaterbar og rammer tidens noter. Det er vi meget glade for, og vi er spændte på gæsternes modtagelse,” siger Katrine Dueholm Nielsen.

Der er brygget 10.000 liter af Jacobsen Roskilde Festival 2023 IPA, som kan nydes i Jacobsen baren og udvalgte barer på festivalpladsen fra d. 28. juni til lørdag d. 1. juli på Roskilde Festival.

Jacobsens brygmester, Chris Thurgeson, tester den nye øl til Roskilde Festival

Jacobsen brygger øl til Roskilde Festival med pulp fra Frankly Juice