Carlsbergs globale ”Betterments” transformation fik den eftertragtede pris som Årets Markedsfører ved den danske Advertising Effectiveness Awards 2019.
Prisen som Årets Markedsfører går hvert år til en virksomhed som ekstraordinært investerer i og prioriterer kommerciel kommunikation, og den gik i år til Carlsberg Group for ”Betterments” kampagnen.
Global Brand Director Julian Marsili modtog prisen sammen med Anders Bering, VP Corporate Affairs, Kasper Elbjørn, Director, External Communications, og Jeppe Boel, der har stået i spidsen for at rulle kampagnen ud i Danmark, for den kommercielle kommunikation af en række forbedringer af Carlsberg pilsnerens emballage, der blev offentliggjort i september 2018, og som sidenhen er rullet ud gradvist på tværs af gruppens mange markeder først i Norge og Storbritannien og siden i Danmark i januar 2019 og senest flere asiatiske lande samt Australien.
Blandt forbedringerne, som juryen nævnte, var bl.a. Snap Pack, der anvendes som ny forpakning til Carlsbergs traditionelle 6-pack, og reducerer forbruget af plastik med op til 76%
Blandt de andre forbedringer kan nævnes:
Forbedringerne repræsenterer de første af en række forbrugerrettede initiativer, der skal hjælpe Carlsberg Group med at nå sine mål i bæredygtighedsprogrammet, Together Towards ZERO.
“Vi har siden 2016 arbejdet hårdt på at levere på vores høje ambitionsniveau på bæredygtighedsområdet og bidrage til at tackle klimaforandringerne. Vi har samarbejdet med nogle af de førende eksperter i verden og tilpasset vores planer til FNs mål for bæredygtig udvikling. Alt sammen for at sætte det, vi mener, er en ny standard for bæredygtighed. Carlsberg-mærket er navnet på døren, og her havde vi muligheden for at få det hele ud at leve,” siger Julian Marsili.
”Det ligger i vores DNA altid at stræbe efter at gøre det bedre, og sammen med alle markederne og især Norge, Storbritannien og Danmark, hvor vi lancerede Snap Pack først, har vi vist, at vi fortsat efterlever vores grundlæggeres værdier. Vi har arbejdet sammen på tværs af funktioner, teams og markeder for at få forbedringerne ud at leve. Dette har været en koordineret indsats hvor alle har følt en stærk følelse af ejerskab og ansvarlighed for at opfylde løftet om altid at gøre det bedre,” siger Julian Marsili.
Initiativerne, kommunikationen og markedsføringen rundt om forbedringerne er ved flere lejligheder blevet hyldet både internationalt og herhjemme – ikke mindst i sommer ved reklame-VM, Cannes Lions, og senest ved Grand Prix ved Rambukken.
Advertising Effectiveness Award er inspireret af den britiske IPA Effectiveness Award.