Siden 1989 har kunsten sat sit præg på Wiibroes traditionsrige årgangsøl. I år er det den selvudlærte kunstner Sune Christiansen, der står bag etiketten på Wiibroes Årgangsøl.
Igen i år var bryggerhestene og borgmesteren med, da Wiibroe traditionen tro overrakte og præsenterede etiketten på næste års årgangsøl, som en ny, dansk kunstner får lov til at designe.
I år var det den autodidakte kunstner Sune Christiansen, der har givet sig i kast med etiketten.
”Jeg var ikke et øjeblik i tvivl, da jeg blev præsenteret for denne mulighed. Jeg synes, at hele traditionen med at brygge en årgangsøl er sjov og holder enormt meget af fællesskaber, så jeg er meget beæret over at være med til at bidrage til Wiibroes fællesskab og lange tradition,” siger kunstner Sune Christiansen.
Efter mere end 10 år som grafisk designer hos Danmarks Radio sprang Sune ud som kunstner, og han har derfor en forholdsvis uskolet tilgang til kunsten.
”Min tilgang til det at skabe kunst er meget legende og umiddelbar. Mit håb er, at beskueren fornemmer legen og det umiddelbare, og at det indgyder lyst og mod til at dykke ind i mine værker,” siger Sune Christiansen og fortsætter:
”For udefrakommende kan kunst måske virke utilgængeligt og svært at forstå. Jeg vil gerne lave noget, som alle føler, at de kan have en forudsætning for at forstå. Og med mit værk på en øl kommer min kunst ud til alle, mens de står i kø i deres lokale supermarked. Det synes jeg, er interessant at arbejde med.”
Dette års værk hedder ”Dansen (Årgang 2024)” og fortæller en historie om fællesskab, tradition og måske en smule magi. Værket er lavet med oliekridt og pastelkridt, der gør det muligt at skralde farvelag af og derigennem få flere farver frem.
Øl og kunst til folket
Hos Wiibroe er man glad for det nye værk, der formår at forbinde øl og kunst til alle.
”Vores øl er for alle, så når vi kan forbinde det med et kunstværk og en kunstner, der laver kunst til alle, så går det hele op i en højere enhed for os. Præsentationen af årets etikette er altid en stor dag for Wiibroe og en tradition, som vi ser meget frem til og har tænkt os at bevare,” siger Mads Egeskov Bach, brandansvarlig for Wiibroe hos Carlsberg Danmark.
Helsingørs borgmester Benedikte Kiær fik endnu en gang æren af at få overrakt den første Wiibroe Årgangsøl foran rådhuset for efterfølgende at blive kørt til Borgerkroen i Strandgade i en traditionel Wiibroe Hestevogn, hvor etiketten blev afsløret for de mange nysgerrige fremmødte.
Sune Christiansen er født i 1976 og har arbejdet som grafisk designer, inden han sprang ud som kunstner. Han har allerede flere danske og udenlandske soloudstillinger bag sig, hvor hans værker blandt andet er udstillet i Madrid, Barcelona og Californien.
Tidligere har kunstnere som Tom Krøyer, Julie Nord og Bjørn Wiinblad designet etiketten, men også musikere som Lars H.U.G. og Johnny Reimar har designet etiketten.