I kølvandet på lanceringen af Carlsberg Groups ambitiøse bæredygtighedsprogram sidste år offentliggjorde Carlsberg en række innovative tiltag, der skal gøre deres forpakning på Carlsberg pilsneren mere bæredygtig.
Blandt de innovative nyskabelser er en banebrydende multipack-løsning med navnet Snap Pack, som erstatter plastikindpakningen om bryggeriets ikoniske 6-pack øl.
Som de første indenfor ølindustrien, eliminerer Carlsberg med den nye Snap Pack op til 76% af den plastik, der anvendes til traditionelle 6-packs. Fuldt implementeret kan den nye, bæredygtige emballage reducere mængden af plastikaffald med over 1.200 tons globalt, svarende til 60 mio. plastikposer om året.
Snap Pack er bare én ud af en række forbedringer af Carlsberg pilsnerens emballage, der blev offentliggjort i dag, og som vil blive rullet ud gradvist på tværs af gruppens mange markeder. Blandt de andre forbedringer kan nævnes:
Forbedringerne er et led i Carlsbergs bestræbelser på hele tiden af forbedre øllet, forpakningen og alle elementer omkring det, samtidig med at miljøbelastningen mindskes. De nye initiativer er nogle af de første forbrugerrettede tiltag i Carlsbergs bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, som blev lanceret sidste år med det formål bl.a. at opnå nul CO2-udledning og nul vandspild.
Cees ’t Hart, koncernchef i Carlsberg Group, sagde:
"Det er en vigtig dag for Carlsberg. Vi arbejder benhårdt på at levere på vores høje ambitionsniveau på bæredygtighedsområdet og bidrage til at tackle klimaforandringerne.
”Det ligger i vores formålsbeskrivelse altid at stræbe efter forbedringer, og med lanceringerne i dag viser vi tydeligt, at vi fortsat lever efter vores grundlæggeres værdier . Carlsbergs Snap Pack kan reducere mængden af plastikaffald betydeligt, og vi glæder os til at kunne tilbyde forbrugerne bedre øloplevelser med mindre miljøpåvirkning.”
Carlsberg annoncerede ligeledes, at de trykfarver der påføres Carlsbergs etiketter udskiftes med såkaldt Cradle to Cradle Certified™ trykfarve, som er produceret med grøn elektricitet, og gør genanvendelsen af materialer nemmere. Dermed opdateres farven på alle Carlsberg etiketter sammen med en justering af det ikoniske Carlsberg-logo, som bringes tættere på det originale design fra 1904, hvor den berømte danske designer Thorvald Bindesbøll skabte det ikoniske logo med den karakteristiske skriftfont og humlebladet.
Snap Pack-løsningen og de øvrige bæredygtige forbedringer har været tre år undervejs, og Carlsbergs forskningshold har arbejdet tæt sammen med en række partnere for at gøre en forskel for forbrugerne og klimaet.
WWF har over en årrække rådgivet Carlsberg Group i arbejdet med at gøre produktionen og løsninger mere bæredygtige.
Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Danmark, sagde:
”Vores natur og dyreliv er ved at drukne i plastik – og problemet vokser desværre eksplosivt. Derfor skal vi handle nu. Der skal være mindre plastik, som kan ende i naturen. Derfor er det et stort fremskridt, at Carlsberg nu præsenterer løsninger, der markant reducerer mængden af plastik i deres emballage. Carlsberg har med de nye løsninger taget de første store skridt på rejsen mod en mere ren og grøn fremtid.”
Samtidig indgår Carlsberg Group et nyt strategisk partnerskab med den danske miljøorganisation, Plastik Change.
Miljøbiolog og direktør i Plastik Change Henrik Beha Pedersen, sagde:
”Vi har indledt et strategisk partnerskab med Carlsberg fordi vi ser nogle spændende muligheder for i fællesskab at udvikle nye løsninger inden for emballage, der kan være med til at reducere den stigende plastikforurening. Vi ser Snap Pack som et rigtig godt eksempel på en løsning, som fører til en væsentlig reduktion af plastikemballage. Det er vores forhåbning, at partnerskabet vil føre til endnu flere ambitiøse initiativer inden for reduktion og genanvendelse hos Carlsberg i de kommende år. I Plastik Change ser vi meget frem til samarbejdet.”