Menu

Jacobsen klar med årets Roskilde Festival-øl

Det blev en økologisk amber ale af belgisk type, der vandt Jacobsens ølvalg forud for årets Roskilde Festival 29. juni - 2. juli.

I samarbejde med Roskilde Festival har Husbryggeriet Jacobsen i år valgt at involvere festivalens Facebook-følgere til en afstemning om, hvilken Jacobsen-øl der skal serveres i årets Food Court. Food Court fungerer som Roskilde Festivals madlaboratorium, hvor der serveres spændende mad til festivalgæsterne.

Tilbage i februar kunne de kommende festivaldeltagere stemme på en af de fire Jacobsen-varianter på Roskilde Festivals Facebook-side. Det blev den belgiske amber ale, der med flere end 1450 likes vandt ølvalget. Den økologisk øl kommer til at hedde Jacobsen Food Court Ale.

”Vi udviklede fire øl på konceptniveau. Det vil sige, at de faktisk ikke var brygget endnu, men at vi havde en klar beskrivelse af, hvordan de ville smage, og dem kunne man så stemme på. Fælles for de fire varianter var, at de ligesom de fleste øl fra Jacobsen går rigtig godt til mad. Selvom de fire varianter derudover var økologiske, var de alligevel vidt forskellige – helt i tråd med Roskildes ånd,” siger diplombrygger Michael Rahbek, der er produktionsleder på Jacobsen.

”Food Court Ale er en økologisk amber ale af belgisk type udelukkende brygget til Roskilde Festival 2016 og kun i 11.000 liter. Jeg vil kalde den en frisk tørstslukker med god balance, der byder på mange kombinationsmuligheder inden for både det uformelle og højere gastronomiske univers, men især er den god til stærk mad. Den er brygget på fem forskellige økologiske malt, og smagen er sødlig med diskret bitterhed, og derfor tror jeg, de fleste vil kunne lide den, også festivaldeltagere der normalt ikke drikker øl til maden,” siger Michael Rahbek, der selv serverer det første glas Food Court Ale onsdag den 29. juni kl. 17 i Jacobsens Roskildebar.

Kommerciel chef Lars Orlamundt hos Roskilde Festival har godt kunnet mærke, at afstemningen var populær blandt festivaldeltagerne.

”Det er oftest med øl, som det er med musik - der er skarpe holdninger til, hvad man synes, der er bedst. Derfor oplevede vi også et stærkt engagement fra vores publikummer. Ud over en masse stemmer blev der, uopfordret, vel at mærke, nedfældet digte til de forskellige øltyper. Så begejstringen var i dén grad i top. Og så er denne type konkurrence generelt lige efter Roskilde-ånden, hvor vi sætter medskabelse og medbestemmelse højt. Vi vil gerne have, at publikum er med til at præge indholdet på festivalen. Det gælder også øllet,” siger Lars Orlamundt.

Brugerinvolvering er ikke nyt for Husbryggeriet Jacobsen og Roskilde Festival. I 2014 udviklede Jacobsen en Roskilde Festival-øl i tæt samarbejde med tre garvede festivalfans. 330 festivaldeltagere indsendte hver en motiveret ansøgning, hvor af tre bryggede øllen sammen med Jacobsens bygmestre. Øllen blev så populær, at den også blev solgt på festivalen sidste år.

Afstemningsresultatet fra i år viser, at to af de fire Jacobsen varianter løb med flest stemmer, og at Jacobsen Food Court Ale havde skarp konkurrence fra den gyldne IPA.

1. Økologisk Amber Ale: 1.452 stemmer
2. Økologisk Golden Ale: 1.256 stemmer
3. Økologisk Brown Ale: 529 stemmer
4. Økologisk Vienna Lager: 525 stemmer

Husbryggeriet Jacobsen er Carlsbergs håndværksbryggeri, og er beliggende i en af Gl. Carlsbergs bygninger fra 1878. Navnet, Jacobsen, refererer til Carlsbergs grundlægger J.C. Jacobsen og hans søn Carl Jacobsen. Bryggeriet ledes af Brygmester Morten Ibsen, men Food Court Ale er brygget af Ibsens højre hånd, diplombrygger Michael Rahbek. Bryggeriets kapacitet er 25.000 Hl øl om året, der i dag er fordelt på otte faste varianter, syv sæsonvarianter og et udvalg af såkaldte limited editions. Husbryggeriet Jacobsen ligger i dag i en af de fløjbygninger, som J.C. Jacobsen opførte i perioden 1847 til 1891. Alle bygningerne er fredet, og udgør samlet set et af Danmarks væsentligste industrimindesmærker.

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst: