Menu

Jacobsen brygger sær-øl til Roskilde

Efter Roskilde festivals ønske udvikler Husbryggeriet Jacobsen, i samarbejde med tre almindelige danskere, en ny økologisk øl til årets festival. Tre dedikerede Roskilde-gængere og ølentusiaster har i samarbejde med Husbryggeriet Jacobsen skabt en ny, økologisk Pale Ale med noter af appelsin, blomster og grapefrugt og er designet til at nydes i det gastronomiske område af Roskilde Festival, hvor økologisk kvalitetsmad er i højsædet. Jacobsen Roskilde Festival Øl brygges i en begrænset mængde og serveres kun på Roskilde Festival.

Inddragelse af festival-deltagere

”Vil du være med til at udvikle en ny Roskilde-øl i samarbejde med Husbryggeriet Jacobsen?” Sådan spurgte Roskilde Festival på sin hjemmeside tilbage i januar, og det viste sig, at det var der mere end 350 danskere, der kunne. Der var dog kun plads til tre festivaldeltagere, og pladserne gik til tre glade ølentusiaster, der er i starten af tyverne. De fik i samarbejde med Husbryggeriet Jacobsen til opgave at skabe en økologisk øl med smagen af ”The Orange Feeling”, som kendetegner Roskilde Festival.

Jacobsen øllen er netop blevet tappet og Roskilde Festivals deltagere kan se frem til at nyde den, når festivalpladsen åbner torsdag den 3. juli.


Roskilde Festival på øl

Mere end 350 festivaldeltagere var således med i konkurrencen om at være med til at udvikle en ny Jacobsen øl, og efter en grundig udvælgelsesproces faldt valget på tre unge studerende, der alle har det til fælles, at de er svært begejstrede for både øl, kvalitetsmad og Roskilde Festival. Der står således også hjemmebrygger på to af de tre deltageres visitkort, og selvom de alle er i starten af tyverne, har de tilsammen mere end 12 års festivalblod i årerne. De tre udvalgte medkreatører til Jacobsen øllen, 24-årige Jonas Madsen, 25-årige Sandra Vinding og 21-årige Roald Simonsen har brugt foråret sammen med Husbryggeriet Jacobsens brygmester Morten Ibsen, diplombrygger Michael Rahbek samt Carlsbergs egen øl-ekspert, Bjarke Bundgaard på at få smagen af Roskilde Festival ned i en Jacobsen øl.

Og opgaven med at skabe en ny Jacobsen øl i samarbejde med tre almindelige danskere har været både interessant og lærerigt for de tre erfarne herrer fra Carlsberg.
Morten Ibsen fra Husbryggeriet Jacobsen fortæller:

”Det har været en spændende opgave at udvikle denne Jacobsen øl til Roskilde Festival, da den har givet os mulighed for at møde nogle øl-elskende danskere, der ser lidt anderledes på det hele, end vi gør. Det var en spændende proces at finde ud af, hvordan øllen skulle smage, se ud og dufte. For at få ”The Orange Feeling” ned i øllen besluttede vi os for at bruge appelsiner som aroma i øllen. Og så skulle etiketten naturligvis også være orange. Vi synes, at vi er lykkedes med øllen og håber, at festivaldeltagerne synes det samme og tager varmt imod den, ” slutter Morten Ibsen.


Festivalen bliver anderledes i år

25-årige Sandra Vinding fra København er én af de heldige festivaldeltagere og ølentusiaster, der vandt konkurrencen om at være med til at brygge en ny Jacobsen øl til Roskilde Festival. Sandra er en erfaren hjemmebrygger, som deltog i konkurrencen for at sætte sit præg på den nye, økologiske øl, da hun med årene er begyndt at sætte mere pris på økologisk mad og drikkevarer og også mente, at festivalen manglede en økologisk øl.
”Jeg er vild med, at der bliver sat så meget fokus på kvalitet på festivalen i form af økologi og friske råvarer, hvilket jeg fik lov til at være en del af og påvirke med den nye øl fra Jacobsen. Jeg tror, at Roskilde Festival bliver anderledes god i år! Det var fedt, at vi faktisk fik så meget at sige i forhold til, hvordan øllen skulle smage og dufte. Og så er det jo også en ret sjov historie at fortælle i festivallejren, at jeg har været med til at brygge festivalens nye, økologiske øl, ” fortæller Sandra.

Stærkt fokus på økologi

Hos Roskilde Festival er man også meget tilfreds med både proces og resultat. Det eneste krav fra festivalens side var, at øllen skulle være økologisk. Bæredygtighed er nemlig centralt for Roskilde Festival, som i en årrække har arbejdet for at øge det økologiske udvalg i festivalens boder. Og det har længe været et ønske at kunne tilbyde festivalgæsterne en økologisk øl. Ud over Jacobsens Roskilde Festival øl vil man på årets festival også kunne finde Tuborgs nye, økologiske fadøl, Tuborg RÅ.

”Vi er utrolig glade for, at vi i samarbejde med Husbryggeriet Jacobsen samt Roald, Jonas og Sandra for første gang i festivalens historie kan præsentere en unik – og ikke mindst økologisk – øl fra Husbryggeriet Jacobsen for vores publikum. Og vi er ret sikre på, at den bliver et rigtigt godt match til det stærke udvalg af økologisk kvalitets-festivalmad, det er muligt at få på festivalen i år, ” fortæller Mikkel Sander, der er ansvarlig for Roskilde Festivals madstrategi.

Den nye økologiske øl fra Husbryggeriet Jacobsen kan købes på fad i en dedikeret Jacobsen-bar i Roskilde Food Court fra torsdag den 3. juli 2014.

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst:
Brygmesteren fortæller om ingredienserne

Brygmesteren fortæller om ingredienserne

Ideudvikling af Roskilde Festival-øllen

Ideudvikling af Roskilde Festival-øllen